ورق استیل فنری و کاربردهای آن به همراه نکات خرید ورق استیل فنری

ورق استیل فنری از جمله محصولاتی است که از فولاد تهیه و تولید می شود. البته لازم به ذکر است که ورق استیل فنری با توجه به نوع یا جنس آلیاژ خود، تفاوت هایی نیز با فولاد دارد و این تفاوت ها سبب ایجاد وجه تمایز میان این دو گردیده است. از جمله ی این تفاوت ها می توان به سطح و میزان مقاومت در برابر عواملی همچون زنگ زدگی اشاره کرد.
Mirshrshad Ghaderian
1400/08/15
ورق استیل فنری از جمله محصولاتی است که از فولاد تهیه و تولید می شود. البته لازم به ذکر است که ورق استیل فنری با توجه به نوع یا جنس آلیاژ خود، تفاوت هایی نیز با فولاد دارد و این تفاوت ها سبب ایجاد وجه تمایز میان این دو گردیده است. از جمله ی این تفاوت ها می توان به سطح و میزان مقاومت در برابر عواملی همچون زنگ زدگی اشاره کرد.
به عبارت دیگر می توانم اینگونه بیان کنیم که استقامت و مقاومت ورق استیل فنری در برابر زنگ زدگی بسیار بالاتر از مقاومت یک ورقه فولادی در شرایط یکسان است که این موضوع سبب افزایش چشمگیر ورق استیل فنری در میان مصرف کنندگان شده است. همچنین کاربردهای بسیار بالای ورق استیل فنری از دیگر عوامل و دلایل افزایش کارایی و محبوبیت این کالا شده است.
ورق استیل فنری از سری محصولات بسیار پرکاربرد و از زیرمجموعه های فولاد به شمار می آید که در حال حاضر نقش بسزایی در بسیاری از صنایع ایفا می کند.
در این بخش از مطلب قصد داریم شما را با مزایا و کاربردهای ورق استیل فنری بیش از پیش آشنا سازیم. لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

دلایل محبوبیت و مزایای استفاده از ورق استیل فنری

در بخش قبل، اشاراتی به محبوبیت ورق استیل فنری داشتیم. حال در این بخش می خواهیم به طور کامل تر با دلایل کاربرد فراوان این ورق ها در صنایع مختلف بیشتر آشنا شویم و بررسی کنیم که چرا روز به روز محبوبیت ورق استیل فنری در میان صنایع رو به افزایش است؟

ورق استیل فنری با خاصیت ضد خوردگی یا زنگ زدگی

به جرات می توان گفت ورق استیل فنری بخش زیادی از محبوبیت خود را مدیون خاصیت و ویژگی ضد خوردگی یا ضد زنگ بودنش است. در تولید ورق استیل فنری به این ویژگی توجه شایانی شده است. یکی از ضعف های سایر ورق ها با آلیاژهای دیگر، مشکل زنگ زدگی یا همان خوردگی است که این ضعف در میان ورق استیل فنری جایی ندارد و خوشبختانه قابلیت استفاده در فضاها و صنایع مختلف و متعددی را دارد.
همین امر سبب استفاده و کاربرد ورق استیل فنری در اماکن و فضاهایی شده است که بیشتر از سایر فضاها امکان زنگ خوردگی ورق ها وجود دارد. لذا به دوستانی که نگران زنگ زدگی یا خوردگی و خطر اکسیداسیون ورق ها هستند اطمینان می دهیم که ورق استیل فنری بهترین گزینه برای شماست!
شاید برای شما عزیزان هم این سوال مطرح شود که خاصیت ضد خوردگی ورق استیل فنری ناشی از چیست؟ خاصیت فنری این ورق ها دقیقا به خاطر وجود سطحی مشخص از عنصرهایی همچون نیکل و همچنین عنصر کروم دانست. این دو عنصر خاصیت ویژه ی ضد زنگ زدگی را به این ورق های پرکاربرد بخشیده است.
البته بهتر است به این نکته هم توجه داشته باشید که بخشی دیگر از این خاصیت در ورق استیل فنری، ناشی از بکارگیری مولیبدن در زمان تولید آن است.

ورق استیل فنری و سختی و مقاومت آن

دومین و بارزترین ویژگی ورق استیل فنری، میزان سختی بسیار بالای این کالا نسبت به بسیاری دیگر از ورق ها با آلیاژهای دیگر است. جنس و خاصیت فنری در ورق استیل فنری سبب افزایش فوق العاده ی کیفیت و مقاومت این ورق ها در مقابل فشارهای بسیار بالا گردیده است.
خاصیت مقاومت بسیار بالای ورق استیل فنری ناشی از درصد بسیار بالای آهن موجود در آن در زمان تولید است و همچنین ویژگی فنری بودن ورق استیل فنری را می توان وجود میزان خاص کربن در آن دانست. بهتر است بدانید که هر اندازه میزان کربن به کار گرفته شده در تولید یک ورق افزایش یابد، میزان سختی و مقاومت در آن به شدت افزایش می یابد و برعکس.
میزان کربن به کار رفته در ورق استیل فنری معمولا بین 2 الی 1/2 درصد تعیین می شود. همچنین افزایش میزان کربن بکار رفته در تولید ورق ها رابطه مستقیمی با کاهش سطح انعطاف آن ها دارد.

ورق استیل فنری و خاصیت ضد دما در آن

یکی دیگر از علل محبوبیت و افزایش کاربرد ورق استیل فنری نسبت به ورق های با آلیاژها و جنس ها دیگر، ضد دما بودن آن است به طوری که بر خلاف بسیاری دیگر از ورق ها در برابر دماهای بسیار بالا مقاومت بسیار بالاتری دارند. اگر بخواهیم این میزان از مقاومت در برابر دما را به طور آماری و دقیق تر و با اعداد بیان کنیم باید بگوییم که ورق استیل فنری در دماهای بالا توان مقاومت در برابر دمایی حتی 1000 درجه ای را نیز داراست و همچنین در دماهای بسیار پایین محیط توان مقاومت در برابر دمای منفی 200 درجه را دارد.
این مسطح از مقاومت در برابر دماهای بالا یا پایین یکی از بهترین دلایل انتخاب این ورق ها محسوب می شود چرا که ورق در برابر شرایط مختلف دمایی تغییر شکل نمی دهد و تخریب هم نمی شود.

جنس ورق استیل فنری از چه عناصری است؟

برای افزایش هرچه بیشتر کیفیت و مقاومت ورق استیل فنری در برابر خم شدگی، دما و فشار و خوردگی، از عناصر مختلفی در تولید آن استفاده شده است که می توانیم به عناصری همچون آهن (بخش زیادی از آن)، عنصر نیکل، عنصر کروم و همچنین کربن و ... اشاره نمود.
البته لازم به ذکر است که جهت مقاومت ورق استیل فنری در مقابل سایش های مختلف، از عناصر مختلف دیگری نیز استفاده می شود. همچنین بهتر است به این نکته نیز اشاره ای داشته باشیم که با توجه به نوع ورق تولیدی، ممکن است عناصر به کار گرفته در آن اندکی متفاوت باشند.
 
 انواع ورق استیل فنری

انواع ورق استیل فنری رایج

خب همانطور که بالاتر نیز اشاراتی داشتیم، ورق استیل شامل انواع و اقسامی است که بر اساس نوع، میزان و یا سطح عناصر و آلیاژهای بکار رفته در آن ها تقسیم بندی می شوند. در این بخش به مهم ترین ورق های استیل اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.
  1. ورق استیل سری 300

ورق استیل سری 300 رواج و محبوبیت و کاربرد فراوانی در میان ایرانی ها دارد و البته این ورق ها هم انواع و اقسامی دارند که با توجه به مواد بکار رفته در آن ها قیمت و مقاومت و ویژگی های خاص خود را دارند.
از معروف ترین و پرمصرف ترین ورق های استیل سری 300 می توانیم به ورق استیل 304، ورق استیل 305 ، ورق استیل 321 و در آخر به ورق استیل 316 و 347 اشاره کنیم که نسبت به سایر ورق های موجود در بازار، مصرف و استفاده بیشتری در میان خریداران داشته اند. (در رابطه با ورق استیل فنری 301 جلوتر بیشتر آشنا خواهیم شد).
توجه به این نکته نیز خالی از لطف نیست که در میان موارد مذکور در سری 300 می توان ورق استیل 304 را پرمصرف ترین و پرفروش ترین نوع آن ها دانست.
  1. ورق استیل سری 400

دسته و نوع دوم از ورق استیل ها را می توانیم ورق های استیل سری 400 بدانیم. این دسته از ورق های استیل کاربردها و مصارف بیشتری در رابطه با خانه و حتی ساخت ابزار آشپزخانه و تجهیزات خانگی دارند.
ورق های استیل سری 400 نیز همچون سری 300 شامل انواع و اقسام متنوعی هستند که از این سری می توانیم به ورق استیل 410، ورق استیل 420 و ورق استیل 430 اشاره کنیم. لازم به ذکر است که بدانید ورق های استیل سری 400 از لحاظ میزان مقاومت در مقابل شرایط گوناگون، با یکدیگر تفاوت هایی دارند.
به عنوان مثال ورق استیل 410 دارای سطح مقاومت پایین تر نسبت به سایر مدل ها است ولی در عین حال مقاومت بالاتری در شرایط سایش از خود نشان می دهد.
شاید برایتان جالب توجه باشد که قاشق ها و چنگال های استیل که در اغلب آشپزخانه ها پیدا می شود از  جنس ورق استیل 420 هستند. همچنین در تولید و ساخت دکوراسیون های خانگی و منازل همچنین تولید تزئینات فلزی از ورق استیل مدل 430 بکار می گیرند.

نکات مهم در رابطه با ورق استیل فنری که بهتر است بدانید!

یکی از نکاتی که در رابطه با ورق های استیل فنری باید دانست این است که این ورق ها به رغم ضخامت کمی که دارند اما مقاومت بالاتری نسبت به سایر ورق ها دارند و همچنین اغلب وزن کمتری دارا هستند و اغلب فضای کمتری را اشغال می کنند.
پرکاربردترین ورق استیل فنری در بازار کشور، ورق استیل 301 و همچنین ورق استیل 304 است که در مقابل انواع فشارها (دما، فشار، آب، اکسیداسیون) از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند.

ورق استیل فنری و کاربردهای آن ها


ورق استیل فنری و کاربردهای آن ها

بالاتر به برخی از کاربردهای ورق های استیل آشنا شدیم ولی در این بخش با مهم ترین و بزرگترین کاربردهای ورق استیل فنری در صنایع مختلف بیشتر آشنا می شویم. با ما همراه باشید.

تجهیزات پزشکی : یکی از کاربردهای مهم ورق استیل استفاده از آن در ساخت و تولید تجهیزات پزشکی مختلف است که از انواع آن ها در تولید این تجهیزات بهره می برند.

صنعت خودروسازی : اولین و مهم ترین کاربرد ورق استیل فنری، صنایع خودروسازی است که جهت ساخت انواع واشر و پیچ و قطعات از این ورق ها استفاده می شود.

صنعت نفت و گاز : دومین و پرکاربردترین ورق استیل فنری، صنایع مختلف مربوط با نفت و گاز در کشور است. در این صنایع جهت ساخت قطعات و بخش های مختلف از این ورق استفاده می کنند.

صنایع لوازم خانگی : همانطور که بالاتر هم به این مورد اشاره هایی داشتیم، امروزه از ورق استیل فنری در ساخت و تولید لوازم خانگی و به ویژه تجهیزات و لوازم آشپزخانه و آشپزی حتی قاش و چنگال استفاده های فراوانی می شود. جالب است بدانید در ساخت آسانسورها نیز اغلب از ورق استیل فنری استفاده می شود.

صنایع پتروشیمی : از دیگر کاربردهای ورق استیل فنری، استفاده در صنایع مختلف پتروشیمی است که این موضوع در حال افزایش نیز است چرا که در صنایع پتروشیمی انواع مختلف ورق های فلزی کاربرد دارند.

صنایع برق و الکترونیک : یکی دیگر از مهم ترین کاربردهای ورق استیل فنری، بکارگیری آن در صنایع برق و همچنین الکترونیک به ویژه ساخت تجهیزات الکترونیکی متنوع است.
 
 
خرید ورق استیل فنری – قیمت ورق استیل فنری

خرید ورق استیل فنری – قیمت ورق استیل فنری

از جمله متداول ترین و مهم ترین سوالات مطرح شده توسط مشتریان و مصرف کنندگان، قیمت ورق استیل فنری است. در این بخش می خواهیم در این مورد بیشتر توضیحاتی را به شما کاربران گرامی ارائه دهیم.
بخشی از ورق استیل فنری موجود در کشور از طریق واردات تامین می شود که همین امر یکی از دلایل مهم در نوسانات قیمتی ایجاد شده در نرخ خرید ورق استیل فنری می باشد چرا که نرخ ارز در کشورمان همواره طی سال های اخیر شاهد نوسانات بسیار گسترده بوده است. بخشی از ورق استیل فنری وارداتی کشور از طریق کشورهای چین و تایوان تامین می گردد و بخش دیگری از آن در کشور خودمان تولید و وارد چرخه مصرفی بازار و صنایع مختلف می شود.
از دیگر عوامل موثر بر قیمت ورق استیل فنری می توانیم به ورژن یا مدل آن اشاره کنیم. ابتدا باید دید نوع ورق استیلی که قرار است به کار گرفته شود بهتر است دارای چه میزان مقاومت و ضخامت یا ویژگی هایی باشد در اینصورت می توانید از میان انواع مختلف ورق های استیل، بهترین گزینه را انتخاب کنید و لذا قیمت ورق استیل فنری با توجه به موارد مذکور بسیار متنوع و مختلف است.
نکته دیگر در رابطه با قیمت ورق استیل فنری توجه به میزان مولیبدن و همچنین مقدار عنصر کروم به کار رفته در زمان تولید آن است چرا که تاثیر زیادی در قیمت ورق ها دارد. (همانطور که بالاتر اشاره کردیم وجود مولیبدن جهت افزایش سطح مقاومت در مقابل اکسیداسیون کاربرد ویژه دارد).
ورق استیل فنری
 

ورق استیل فنری و سخن آخر!

در این مطلب با ورق استیل فنری، مزایای استفاده از ورق استیل فنری، کاربردهای بسیار زیاد آن و همچنین انواع و مدل های مختلف رایج و مصرفی ورق های استیل فنری در بازار آشنا شدیم. البته امروزه با توجه به کاربردها و مزایای فوق العاده ی این ورق ها، صنایع مختلف در حال افزایش بهره گیری از آن هستند که نشان از محبوبیت روزافزون ورق استیل فنری دارد.
ضمنا بیان داشتیم که قیمت ورق استیل فلزی در کشور با توجه به عوامل مهمی همچون نوسانات نرخ ارز، جنس و مواد اولیه و آلیاژهای بکار گرفته شده در تولید آن و ضخامت و مدل آن ها بسیار متفاوت است.
سپاسگذاریم که تا انتهای مطلب ما رو همراهی کردین. امیدواریم که مطلب مفیدی رو تقدیمتون کرده باشیم. لطفا نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازنده تون رو در بخش دیدگاه ها (نظرات) سایت با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.
 
 

گروه مطلب