همه چیز در مورد تبدیل لوله به پروفیل

با تغییر سبک ساختمان سازی در کشور و تغییر در متریال های به کار رفته در ساخت ساختمان ها،استفاده از پروفیل در سالهای اخیر در صنعت ساخت و ساز رونق گرفته است.پروفیل ها بنا به نوع کاربری که قرار است از آنها به عمل آید،در ابعاد و اندازه های مختلفی ساخته شده می شوند؛استفاده از پروفیل های با ابعاد بزرگ بیشتر در ساخت اسکلت های فلزی و ساخت سوله و... صورت می گیرد،همچنین پروفیل های کوچک تر برای ساخت
Mirshrshad Ghaderian
1399/10/08

پروفیل و لوله

با تغییر سبک ساختمان سازی در کشور و تغییر در متریال های به کار رفته در ساخت ساختمان ها،استفاده از پروفیل در سالهای اخیر در صنعت ساخت و ساز رونق گرفته است.

پروفیل ها بنا به نوع کاربری که قرار است از آنها به عمل آید،در ابعاد و اندازه های مختلفی ساخته شده می شوند؛استفاده از پروفیل های با ابعاد بزرگ بیشتر در ساخت اسکلت های فلزی و ساخت سوله و... صورت می گیرد،همچنین پروفیل های کوچک تر برای ساخت حفاظ،نرده و... استفاده می شوند.برای مشاهده قیمت پروفیل میتوانید همه-چیز در مورد قیمت پروفیل

فرآیند تولید پروفیل در کارخانجات تولید پروفیل به وسیله ورق های فولادی تهیه شده از کارخانجات فولاد انجام می گیرد.به طور کلی فرآیند تولید پروفیل را می توان به دو دسته غیر مستقیم و مستقیم تقسیم بندی کرد.

همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم لوله و پروفیل،از جمله موارد پر مصرف در صنعت ساختمان سازی به شمار می روند.طبق نظر کارشناسان لوله و پروفیل،هر کدام از تعاریف متمایزی بهره مند هستند. این تعاریف به شرح زیر می باشد:

تعریف لوله:لوله به استوانه های بلند با سطح مقطع دایره ای و به صورت دو سر باز اطلاق می شود.

تعریف پروفیل:پروفیل از لحاظ لغوی یعنی ثابت بودن مقطعی مشخص و ثابت در طولی معین.

لوله و پروفیل ها در انواع مختلفی در بازار موجود هستند.انواع پروفیل موجود در بازار در دو دسته پروفیل باز و پروفیل بسته تقسیم بندی می شوند.

همچنین لوله ها را در تقسیم بندی رایج به سه دسته لوله های صنعتی،لوله های حفاری و لوله های سیاه آب تقسیم بندی می کنند؛ولی این تقسیم بندی را نمی توان به عنوان یک تقسیم بندی استاندارد به شمار آورد.علاوه بر این دسته بندی،لوله ها را می توان بر حسب ابعاد،اندازه،جنس،نحوه مصرف،شیوه تولید آن ها و... نیز تقسیم بندی کرد.

 

شیوه های تولید پروفیل:

روش تبدیل لوله به پروفیل

دستگاه تبدیل لوله به پروفیل

همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم،پروفیل ها به شیوه مستقیم و غیر مستقیم تولید می شوند.شیوه ای که پروفیل و قوطی از طریق آن تولید و به بازار عرضه می شود بستگی به نوع دستگاه های تولید کننده پروفیل دارد.

پروفیل های باز معمولا به روش مستقیم تولید می شوند.طراحی دستگاه های تولید کننده پروفیل و لوله به گونه ای است که این دستگاه ها از بخش های مختلفی تشکیل شده اند،این بخش ها عبارتند از قسمت تغذیه نوار، بخش گیوتین،قسمتی که سر و ته نوار را جوش می دهند،انباره،قسمت فرمینگ که از دو بخش فرم دهنده اولیه و فرم دهنده نهایی ساخته شده است،بخش جوش لبه های پروفیل،بخش براده برداری،قسمت خنک کننده،بخش سایزینگ متشکل از چهار تا شش دروازه،خمش و پیچش گیر،بخش اره اتوماتیک،قسمت شتاب دهنده و در نهایت بخش تخلیه نهایی یا میز تخلیه.

با توجه به محصولاتی که قرار است توسط این دستگاه تولید شوند و البته شیوه طراحی آن ها، بخش های این دستگاه ها،از لحاظ  اندازه و تعداد دروازه و... ممکن است متغیر باشند؛ولی عمل اصلی که توسط این دستگاه ها انجام می شود تغییر چندانی نخواهد داشت.در واقع می توان گفت که وظیفه اصلی این دستگاه ها فرم دهی به ورق هایی است که بین قالب های بالا و پایین در حال چرخش عبور می کنند،است.

شرکت تولیدی و بازرگانی فرمودا با دارا بودن دستگاه های به روز و اتوماتیک اقدام به تولید پروفیل طبق استاندارد های روز دنیا کرده است.

نحوه تولید قوطی ها و پروفیل های ساختمانی به روش غیر مستقیم یا تبدیل لوله به پروفیل:

  • پروفیل تولید شده از لوله

تبدیل لوله به پروفیل

تولید قوطی ها و پروفیل های ساختمانی به طریق غیر مستقیم به این صورت است که ابتدا لوله هایی تولید می شوند و در نهایت این لوله ها توسط دستگاه هایی شکل نهایی را به خود می گیرند؛در واقع این روش را می توان تحت عنوان تبدیل لوله به پروفیل معرفی کرد.

فرایند تولید پروفیل به روش تولید غیر مستقیم یا تبدیل لوله به پروفیل به این صورت است که،پروفیل ها ابتدا در دستگاه های نورد با تبدیل نوارهای فولادی در اثر گذر کردن از بین قالبهای بالا و پایین متحرک و در کنار هرزگردها که با انجام محاسبات فراوان از نظر زاویه های شکل مورد نظر پروفیل و میزان نیروی لازم توسط طراحان و توزیع این نیرو در دروازه های موجود در دستگاه تولید پروفیل،به صورت تدریجی شکل مورد نظر را به خود گرفته و تولید می شوند.

 در مرحله بعد،دو لبه ورق ها توسط بخش جوشکاری دستگاه  به یکدیگر جوش داده می شوند.این پروفیل ها توسط یکی از روش های خم کردن،پیچش و کمانش،با اعمال نیرو توسط بخش پیچش گیر،به لوله تبدیل می شود؛این لوله های ساخته شده،با عبور از بخش های سایزینگ و پیچش گیر در اثر فشار های وارده از جهات بالا و پایین و جوانب به اشکال مختلف مورد نظر تبدیل می شوند؛ویا در صورتی که دستگاه برای تولید لوله برنامه ریزی شده باشد،در قسمت پیچش گیر و سایزینگ، مراحل پایانی کار انجام شده و محصول نهایی خروجی از دستگاه همان لوله باقی می ماند.

در مرحله نهایی،محصولات تولید شده که از تبدیل لوله به پروفیل تشکیل شده اند،توسط قسمت برش دستگاه،برش داده شده و برای بسته بندی به بخش مربوطه منتقل می شود.

مزایای تبدیل لوله به پروفیل:

مزایای تبدیل لوله به پروفیل

تبدیل لوله به پروفیل

در روش تولید پروفیل به صورت غیر مستقیم یا تبدیل لوله به پروفیل به دلیل اینکه  می توان با ساخت لوله در قسمت فرمینگ و عوض کردن حداقل چندین قالب در قسمت ((sizingسایزینگ و یا انتقال به سایر دستگاه های بدن جوش، پروفیل ها را در انواع مختلفی تهیه و تولید کرد،دارای مزایای زیادی است.

برخورداری از حداکثر تنوع با حداقل ماشین لوله سازی در روش غیر مستقیم امکان پذیر است.لازم به ذکر است به دلیل فاصله هوایی بین لوله و  اینداکتور به پایین ترین مقدار ممکن و قابلیت رساندن قطر انتخابی فریت به بالاترین اندازه ممکن، از نهایت قدرت و توان دستگاه جوش می توان بهره برد،همین نکته باعث شده  سرعت تولید پروفیل در روش غیر مستقیم نسبت به روش مستقیم بیشتر باشد.

به علاوه قالبها منحنی شکل بوده و  ساخت آن ها به وسیله دستگاه راحت تر است. همچنین در عملیات حرارتی امکان شکستن قطعات تولیدی به دلیل عدم وجود گوشه های تیز و شکننده بسیار کمتر خواهد بود.

معایب تبدیل لوله به پروفیل در روش غیر مستقیم:

 

تبدیل لوله به پروفیل

تبدیل لوله به پروفیل

 تبدیل لوله به پروفیل در کنار داشتن مزایایی که پیشتر با آن اشاره کردیم دارای معایبی نیز می باشد؛از جمله معایب ساخت پروفیل به روش غیر مستقیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پروفیل هایی که از تبدیل لوله به پروفیل ساخته شده اند از لحاظ سطح  برخورداری از کیفیت نسبت به پروفیل های تولیدی به روش مستقیم پایین تر هستند.همچنین پروفیل های ساخته شده از لوله یا روش غیر مستقیم از نظر اندازه اضلاع با دقت کمتری نسبت به پروفیل های تولیدی به روش مستقیم ساخته می شوند.

 پروفیل هایی که از لوله تولید می شوند از خط جوش  و انحنای سطحی با دقت پایین تری نسبت به پروفیل هایی که به روش مستقیم تولید می شوند بهره مند هستند.


گروه مطلب