لوله و پروفیل در زیباسازی شهری

در این مقاله به معرفی مختصر پروفیل و انواع مختلف پروفیل ها پرداخته می شود. پروفیل ها در دو نوع باز و بسته وجود دارند و در دسته بندی دیگری به پروفیل های ساختمانی و پروفیل های صنعتی تقسیم می شوند. پروفیل های صنعتی کاربردهای گونانونی در صنایع مختلف داشته و یکی از کاربردهای آن استفاده در زیباسازی شهری است. سپس به کاربردهای گوناگون پروفیل ها در زیباسازی شهری از جمله نمای ساختمان‌ها، مبلمان شهری، کف پوش، سقف و حتی نرده ها پرداخته شده است.
Mirshrshad Ghaderian
1400/09/04

لوله و پروفیل در زیباسازی شهری چه کاربردی دارد؟

 

پروفیل در صنایع مختلف چه مفهومی دارد؟

پروفیل در صنعت ساخت و ساز به تجهیزاتی گفته می شود که در ساخت درب و پنجره و نما از آن استفاده می شود اما به طور کلی به معنی مقطع ثابت در طول ثابت است. به طور کلی دو نوع پروفیل وجود دارد: پروفیل باز و پروفیل بسته
پروفیل باز در ضخامت و طول مختلف تولید می شود و در صنایع به عنوان مواد مصرفی برای مواردی از قبیل تسمه، تیرآهن، میلگرد، نبشی و ناودانی، هاش و چهارپهلو کاربرد دارد. برخی از پروفیل های باز به پروفیل های سطح مقطع Z معرف هستند و در سازه های بزرگ تر مورد استفاده قرار می گیرند مثل سقف سوله ها و سالن های ورزشی و غیره.
پروفیل های بسته در تولید قوطی‌ ها و درب و پنجره، پروفیل پی وی سی و پروفیل های کرکره های برقی کاربرد دارند.

انواع مختلف پروفیل ها

پروفیل ها انواع مختلفی دارند که شامل پروفیل های ساختمانی و پروفیل های صنعتی می شوند.
پروفیل های ساختمانی همان طور که از آن نام آن پیداست در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند مثل درب و پنجره های آلومینیومی.
پروفیل های صنعتی در صنایع مختلف مثل خودرو سازی یا صنایع نظامی کاربردهای گوناگونی دارند. علت استفاده از انواع پروفیل در صنایع مختلف و ساخت و سازهای گوناگون استحکام و خواص فوق العاده آن است.

کاربرد پروفیل های صنعتی در زیباسازی شهرها

امروزه زیبا سازی شهر ها و ساخت سازه هایی مثل پل ها، نیازمند استفاده از حجم زیادی از پروفیل ها هستند. یکی از کاربردهای پروفیل های صنعتی استفاده از آن ها در زیباسازی شهری است. که در ادامه به چند نمونه از آن ها اشاره می شود.

نیمکت فلزی پروفیلی

 

در نیکمت های فلزی پروفیلی هم از پروفیل مقطع مربع و هم  از پروفیل های مقطع مستطیلی استفاده می شود. چون نیکمت های شهری دارای تنوع بالایی از نظر شکل و اندازه می باشند در ساخت آن از انواع مختلفی از پروفیل استفاده می شود. معمولاً استفاده از پروفیل های پشتی و نشیمن در مبلمان شهری فلزی پروفیلی با ضخامت 2 میلی متر رایج است. این ترکیب به دلیل ظاهر زیبا ترکیب مناسبی است که در زیباسازی شهری مورد استفاده قرار می گیرد.

نیمکت لوله و پروفیل صنعتی

یکی از راهکارهایی که می توان با خلاقیت و نوآوری طرح های زیبایی در مبلمان شهری خلق کرد ترکیب لوله و پروفیل است که به ایجاد طرح هایی زیبا، خلاقانه و متنوع می انجامد. همین امر موجب شده است که در زیباسازی شهری از ترکیب لوله صنعتی و پروفیل صنعتی استفاده گردد.
مدل نیمکت نشان داده شده در شکل بالا با ترکیب لوله صنعتی و پروفیل صنعتی یکی از مدل های زیبای مبلمان شهری است. در ستون ها از لوله صنعتی استفاده شده است و در نیشمن و تکیه گاه (پشتی) از پروفیل صنعتی استفاده شده است.

پروفیل های فلزی

یکی از انواع پروفیل های صنعتی پروفیل های فلزی است. چوب پلاستیک در بسیاری از زمینه های می تواند جایگزین اصلی چوب باشد ولی با دوام و استحکام به مراتب بالاتر. این پروفیل از لوله تولید می شود که در مقاله تولید پروفیل کامل شرح داده شده است. این پروفیل بسایر هم معروف است زیبایی ظاهری خوبی را دارد ولی دوام و مقاومت فلز را به صورت یکجا دارد و به همین دلیل یکی از محصولات بسیار پرکاربرد در حوزه زیباسازی شهری بخصوص در کشور های پیشرفته به شمار می رود. این محصول اخیراً جایگزین مناسبی در امور ساختمانی و فضاسازی شهری برای چوب بوده است.
این پروفیل دارای ویژگی های زیر است:
  • دوستدار محیط زیست می باشد
  • در طرح‌های متنوع قابل اجرا است
  • در برابر موجودات موذی مانند موش و موریانه مقاوم است
  • عمر طولانی دارد
  • نگهداری  آن آسان است
  • برای سلامتی مضر نیست
  • با هر نوع شرایط آب و هوایی سازگاری دارد
  • ضد خش، ضد ضربه و دارای سطح غیر لغزنده است
  • قابل شستشو  می باشد
 
با توجه به ویژگی های فوق می توان در موارد زیر از این نوع پروفیل استفاده کرد:
نمای ساختمان ها
نمای ساختمان ‌ها علاوه بر ایجاد ظاهری زیبا ساختمان را در برابر شرایط آب و هوایی محافظت می نماید و در طول عمر ساختمان بسیار موثر است. پروفیل چوب پلاستیک گزینه‌ی مناسبی برای طراحی و اجرای نمای چوبی برای ساختمان هاست. این امر باعث می شود هم ظاهر زیبا و هم سبکی مدرن را به ساختمان ها داده و جلوه شهر را زیبا تر نماید.
مبلمان و سازه های شهری
مبلمان و سازه های شهری از اجزای جدا نشدنی زیبا سازی و محوطه سازی می باشد که از آن جمله می توان به نیمکت ها، گلدان، آلاچیق و ... اشاره کرد. چون این تجیهزات با استفاده از چوب پلاستیک تولید می شود هارمونی خوبی با طبیعت دارد و با گیاهان سبز فضایی شگفت انگیز و چشم نواز را خلق خواهد کرد.
نرده های چوبی
یکی از اجزای قابل اجرا با پروفیل چوب پلاستیک نرده های چوبی است که در طرح ها و رنگ های متنوع ایجاد می‌شوند. از این نرده ها می توان در حصار کشی های پارک ها و باغات و دیوار های جداکننده در فضاهای سبز و زیباسازی محوطه های سبز شهری استفاده نمود. طراحی و اجرای این نرده باعث ایجاد فضایی لوکس و مدرن خواهد شد که در ترکیب با طبیعت باغ یا باغچه، نما و جلوه خاصی به زیبایی شهر خواهد داد.
کفپوش های چوبی
سازه های مختلفی از چوب پلاستیک برای استفاده به عنوان کف پوش وجود دارد که این امکان را می دهد تا فضاسازی مناسبی به وسیله آن ها ایجاد کرد و به فضاهای شهری جلوه و زیبایی خاصی می بخشد. این کف پوش ها علاوه بر ظاهری مدرن از اتلاف گرما نیز جلوگیری می کند. این کف پوش ها مقاومت و دوام بالایی دارد و می تواند در مکان های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد.
سقف ها
سقف های چوبی ساخته شده از پروفیل های چوب پلاست امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. استفاده از سازه های مختلف چوب پلاستیک در طراحی و اجرای سقف ها سبکی مدرن در زیبا سازی فضای شهری به شمار می آید. سقف های ساخته شده از پروفیل های چوب پلاستیک علاوه بر زیبایی و دوام باعث پوشش تاسیسات زیر سقف اصلی و جلوگیری از اتلاف گرما و همچنین فراهم نمودن امکان نورپردازی های مناسب خواهد شد.
جمع بندی
استفاده از پروفیل های صنعتی می تواند کمک قابل توجهی در زیبا سازی فضاهای شهری نماید. این سازه ها هم به دلیل سبک بودن و هم به دلیل دوام و مقاومت بالا و خاصیت هایی مانند امکان نورپردازی و هماهنگی با ماهیت طبیعت و فضای سبز می تواند به زیباسازی محوطه ها، پارک ها و باغچه ها کمک زیادی نماید. علاوه بر این به کار بردن این پروفیل ها در نماهای ساختمان ها علاوه بر ایجاد نوعی تناسب و هماهنگی در معماری شهر ها باعث می شود دوام ساختمان ها نیز افزایش یافته و به زیباسازی شهر نیز کمک خواهد کرد.